COP30 Marandu’i #01 – Brasil ohenói opavavëpaitepe ombohovái arã árapytu jeregua
COP 30, ko’ãngagua Brasil omoakãva ohaipyre kuatiañe’ërepe omombe’u avei omombareteve jopoi omobohovaikuaa árapytu vaíre ne’ë arandúre mba’épa ojejapokuaa omboguata porãve opavavë rendápe yvy ape árigua. Brasil ojapose puxirão oñondivepa tetã ombohovaikuaarã opaichagua tembiapo. Reikuaaseverõ rehendu ojeporandúpe.

ñemongeta ojehaíva: Leandro Molina / leandro.molina@presidencia.gov.br
ñe'ëmby: Hemerson Vargas Catão
Poranduhára: André Corrêa do Lago, Mburuvicha COP30, Ñemoñe’ëguasu Árapytúre Nações Unidaspe, omohesakã Brasiliape omomarandu ojehaipyrévo opavavepe yvypóra ñamba’apo oñondivepa rombohovairã arapytu vaíre.
Romohesakã kuatiañe’ëre mba’éichapa rupi ikatu romba’apo haguã oñondivepa yvy ape árigua oikóva tohechaporã COP30pe, avei roipota ha’e kuéra kuaapyrã omohesakã oréve, upéicha romohatãveta mba’érepa roipota oñemongeta hape COP30pe.
Andre Correa do Lago oipota COP30 oñepyrü porã, oikóta ára pyahu, upéicha ikatúta jaipuaka romontendove mbohovái arapytu vaíre. Mbohapy akyta omohesakã, oikorõ oipotaháicha opavavepe yvy ape árigua ñamba’apo arã oñondivepa. Mburuvicha’i André Correa do Lago, ñe’ëngue arapyture sapy’arei ojerévo hepyeterei orévepe ko ára guarã.
André Correa do Lago: Arapytu jerévo hetave imboriahúva, heta mba’e ojejapóva ndaiporirõ ombyaita opaichagua tembia’po avei umi tapicha mba’apóva upépe, ohasa asýta, upéicha tekotevë romba’apo oñondivepa anike roheja oñembyaive.
Poranduhára: COP30 Mburuvicha oñeñangareko Kuaarãpe upéicha ojeresareko porãveta mba’érepa ka’aguysu avei yvypóra oñangarekokuaarã ka’aguyre. Avei Brasil ojapo voi retãme rembiapo rohenói ‘unidos por nossas florestas” rembiapo romohesakã opaichagua apohápe ikatu rejapo ka’aguyguasúpe upéicha roñangarekokuaáta ka’atýre anike ojeity opaichagua yguyra roguerekóta ka’aguyguasu tuicháva. Remoñe’ëseverõ kuatia ojehai Mburuvicha COP30gua, reheka kuatiavevere cop30.br.
Boletim COP30 Guarani #01 - Brasil faz chamado global contra a mudança do clima
O embaixador André Corrêa do Lago, presidente da COP30, apresentou uma carta que convoca o mundo para mais engajamento contra a mudança do clima e fala das prioridades da Conferência das Nações Unidas sobre Mudança do Clima, que acontece em novembro, em Belém do Pará. Ouça a reportagem e saiba mais.
Repórter: O presidente da COP30, a Conferência das Nações Unidas sobre Mudança do Clima, o embaixador André Corrêa do Lago, apresentou em Brasília uma carta em que convoca o mundo para a ação coletiva e urgente de enfrentamento à mudança do clima. A ideia da carta é convidar a comunidade internacional a abraçar a ideia da COP30, e um convite também para que a comunidade internacional reaja e ajude o Brasil a estruturar a melhor agenda possível para a COP30.
A expectativa de André Corrêa do Lago é que a COP30 seja um momento de disposição para a luta climática global e o momento de “virar o jogo”. Neste contexto, ele destacou três pontos da carta para que o mundo se engaje em um “mutirão”.
O embaixador André Corrêa do Lago salienta que a mudança do clima representa um dos maiores desafios do nosso tempo.
André Corrêa do Lago: A mudança do clima está aumentando a pobreza e está sendo uma grande ameaça a certas atividades econômicas e de certas comunidades. Se não tivermos cooperação internacional, é impossível resolver o problema.
Repórter: O presidente da COP30 defende a ciência como essencial para reavaliar o papel das florestas e das comunidades que as preservam. Mas uma coisa que o Brasil está fazendo é essa iniciativa brasileira que a gente chamou de ‘unidos por nossas florestas’. A ideia dessa iniciativa é distinguir de maneira muito clara as diferentes formas de trabalhar com florestas no contexto de mudança do clima e assegurar que haja recursos, conservação de florestas, evitar o desmatamento e garantir a restauração.
Os boletins em Guarani-Kaiowá são traduzidos e gravados por egressos, estudantes indígenas e professores do Curso de Licenciatura Intercultural Indígena da Universidade Federal da Grande Dourados, no estado do Mato Grosso do Sul.